Kontrola zaměřená na telefonování za jízdy

27. February 2023, 08:41 Novinky
This news article is already more than one year old, it may not contain current information. » Open the latest news

MĚLNICKO - Pouhá 1 vteřina může rozhodnout o přežití 


V úterý 21. února 2023 se zejména  dopravní policisté v silničním provozu zaměřili  na věnování se řízení  vozidla a zákaz držení záznamových a hovorových zařízení za jízdy. Samozřejmě dohlíželi i na dodržování dalších obecně platných ustanovení zákona číslo 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích a dalších předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích. Současně prováděli kontrolní činnost spojenou s pátráním po osobách, věcech a odcizených vozidlech.


Během několika hodin zkontrolovaly hlídky 119 vozidel. Zákon porušilo 40 řidičů, 38 z nich uložili policisté  pokutu na místě v příkazním řízení, 2 porušení oznámili příslušnému správnímu úřadu k potrestání řidiče. Nejčastějším přestupkem, ve 12 případech, bylo nepoužití bezpečnostních pásů, dále špatný technický stav vozidla, v 9 případech, a v neposlední řadě právě telefonování za jízdy, 5x. Jeden z řidičů nadýchal více než 1 promile, jeden řídil pod vlivem drog.

Obdobně zaměřené  kontroly budou pokračovat i v následujících dnech.


Proč použít ve vozidle bezpečnostní pásy?

Pasažéři vozidel by si měli v souvislosti s používáním bezpečnostních pásů hlavně uvědomit, že je to jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků ve vozidle.

  • Pásy vám pomáhají při jakékoliv srážce (čelní, boční, zadní, při převrácen vozu).
  • Pomáhají po celou dobu havárie, i při déletrvající sériové srážce.
  • Nebudete-li připoutaní, vaše tělo bude při čelní srážce pokračovat ve směru stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky- dokud nenarazíte na palubní desku nebo čelní sklo.
  • Pásy jsou důležité i při intenzivním brždění - jen se zapnutými pásy můžete bezpečně ovládat své vozidlo.

V případě nárazu do pevné překážky v rychlosti 50 km/h se vaše váha rovná šedesátinásobku vaší hmotnosti. Pokud vážíte např. 85 kg, budete muset udržet na místě více než 5 tun, bez pásu nemáte šanci.


Chcete zabít řidiče? Nepoutejte se vzadu.

  • I na zadních sedadlech platí fyzikální zákony - na zadním sedadle budete v případě čelní srážky pokračovat ve směru jízdy stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky.
  • Budete-li nárazem vrženi vpřed, jste ohroženi stejnými riziky jako na zadním sedadle. Ohrožujete však nejen sebe, ale i řidiče a spolujezdce na předních sedačkách, při nárazu jim můžete zlomit vaz.
  • I na zadních sedačkách vás chrání při všech typech dopravních nehod.

NEPIŠTE ZPRÁVY, NETELEFONUJTE, VĚNUJTE SE ŘÍZENÍ !

Při rychlosti 50km/h 1 vteřina zraku upřená na mobilní telefon znamená 14 ujetých metrů „bez“ řidiče
+
1vteřina
 reakční doba řidiče = dalších 14 ujetých metrů, než vozidlo začne brzdit
+
Náběh brzd + vlastní brzdná dráha vozidla = dalších 12 -14 metrů na suchém povrchu

=  cca 40 metrů

POZOR!


Špatný způsob brzdění nebo zhoršené klimatické podmínky v zimě mohou brzdnou dráhu při 50 km/h prodloužit až o dvojnásobek!

I jedna vteřina může rozhodnout o přežití!


por. Mgr. Markéta Johnová

Attachments:

ViewImage.jpeg [325,38 kB]
ViewImage (4).jpeg [273,26 kB]
ViewImage (1).jpeg [129,97 kB]