Kontrola zaměřená na telefonování za jízdy
MĚLNICKO - Pouhá 1 vteřina může rozhodnout o přežití
V úterý 21. února 2023 se zejména dopravní policisté v silničním provozu zaměřili na věnování se řízení vozidla a zákaz držení záznamových a hovorových zařízení za jízdy. Samozřejmě dohlíželi i na dodržování dalších obecně platných ustanovení zákona číslo 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích a dalších předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích. Současně prováděli kontrolní činnost spojenou s pátráním po osobách, věcech a odcizených vozidlech.
Během několika hodin zkontrolovaly hlídky 119 vozidel. Zákon porušilo 40 řidičů, 38 z nich uložili policisté pokutu na místě v příkazním řízení, 2 porušení oznámili příslušnému správnímu úřadu k potrestání řidiče. Nejčastějším přestupkem, ve 12 případech, bylo nepoužití bezpečnostních pásů, dále špatný technický stav vozidla, v 9 případech, a v neposlední řadě právě telefonování za jízdy, 5x. Jeden z řidičů nadýchal více než 1 promile, jeden řídil pod vlivem drog.
Obdobně zaměřené kontroly budou pokračovat i v následujících dnech.
Proč použít ve vozidle bezpečnostní pásy?
Pasažéři vozidel by si měli v souvislosti s používáním bezpečnostních pásů hlavně uvědomit, že je to jeden z nejdůležitějších bezpečnostních prvků ve vozidle.
- Pásy vám pomáhají při jakékoliv srážce (čelní, boční, zadní, při převrácen vozu).
- Pomáhají po celou dobu havárie, i při déletrvající sériové srážce.
- Nebudete-li připoutaní, vaše tělo bude při čelní srážce pokračovat ve směru stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky- dokud nenarazíte na palubní desku nebo čelní sklo.
- Pásy jsou důležité i při intenzivním brždění - jen se zapnutými pásy můžete bezpečně ovládat své vozidlo.
V případě nárazu do pevné překážky v rychlosti 50 km/h se vaše váha rovná šedesátinásobku vaší hmotnosti. Pokud vážíte např. 85 kg, budete muset udržet na místě více než 5 tun, bez pásu nemáte šanci.
Chcete zabít řidiče? Nepoutejte se vzadu.
- I na zadních sedadlech platí fyzikální zákony - na zadním sedadle budete v případě čelní srážky pokračovat ve směru jízdy stejnou rychlostí, jakou jelo vozidlo v okamžiku srážky.
- Budete-li nárazem vrženi vpřed, jste ohroženi stejnými riziky jako na zadním sedadle. Ohrožujete však nejen sebe, ale i řidiče a spolujezdce na předních sedačkách, při nárazu jim můžete zlomit vaz.
- I na zadních sedačkách vás chrání při všech typech dopravních nehod.
NEPIŠTE ZPRÁVY, NETELEFONUJTE, VĚNUJTE SE ŘÍZENÍ !
Při rychlosti 50km/h 1 vteřina zraku upřená na mobilní telefon znamená 14 ujetých metrů „bez“ řidiče
+
1vteřina reakční doba řidiče = dalších 14 ujetých metrů, než vozidlo začne brzdit
+
Náběh brzd + vlastní brzdná dráha vozidla = dalších 12 -14 metrů na suchém povrchu
= cca 40 metrů
POZOR!
Špatný způsob brzdění nebo zhoršené klimatické podmínky v zimě mohou brzdnou dráhu při 50 km/h prodloužit až o dvojnásobek!
I jedna vteřina může rozhodnout o přežití!
por. Mgr. Markéta Johnová
Newest news:
- ...i Ty můžeš pomáhat, zažij ten pocit [11. November 2021, 13:53]
- Bezpečný Středočeský kraj [23. November 2017, 08:52]
- Řízení vozidla bez řidičského oprávnění [11. September, 12:10]
- Zebra se za Tebe nerozhlédne [8. September, 13:43]
- Přes inzertní portál okradl nejméně 28 lidí [8. September, 13:17]
- Řidiči pod vlivem alkoholu [7. September, 10:23]
- Letní prázdniny z pohledu policie [30. August, 09:06]
- Tentokrát zaměřeno na rychlost [17. August, 12:52]
- Potyčka mezi zlodějem a majitelem odcizeného kola [17. August, 10:18]
- Cestou z policejní služebny ukradl kolo [17. August, 10:15]