Pomáháme seniorům, chráníme seniory – falešný bankovní úředník
MĚLNICKO - Současný trend, kdy se komunikace ve velké míře přesouvá do prostředí internetu, všem na jednu stranu usnadňuje život a umožňuje komunikaci s přáteli, na druhou stranu však nahrává podvodníkům. Ti používají různé praktiky, kterými se snaží důvěřivé jedince připravit o jejich úspory.
Jedním z aktuálních trendů těchto nezákonných praktik podvodníků je tak zvaný vishing.
Modus operandi jednoho z typických případů jednoduchý. Pachatel zatelefonuje na vytipované číslo v neobvyklou hodinu, často se tak stává v noci. Představí se jako pracovník banky, který zjistil napadení bankovního účtu. Falešní bankovní úředník následně tvrdí, že je velká hrozba ztráty finančních úspor a že je potřeba rychle jednat, aby tomu mohl zabránit.
Těmito slovy pochopitelně volané osoby vystraší a zároveň se je snaží přimět peníze z bankovního účtu převést na bankovní účet, který je dle jeho tvrzení bezpečný. Velmi často přitom argumentuje slovy, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření a zajištěné peníze budou po vyřešení situace navráceny zpět.
Dalším nebezpečným znakem popisovaných případů vishingu je, že podvodníci, vydávající se za bankovní úředníky, znají většinou ještě před prvotním zavoláním různé informace o volaných osobách a využívají také tak zvaný spoofing, při kterém dokáží velmi věrohodně napodobit telefonní čísla bank.
Aby nepojal volaný žádné podezření, následuje v blízké době navíc další telefonát, kdy se druhý podvodník vydává za policistu, který jednání „bankovního úředníka“ potvrzuje a nabádá k provedení transakce. Může však také nastat situace, že podvodník, vydávající se za policistu zavolá jako první a nabádá k uposlechnutí pokynů bankovního úředníka, který klientovi následně zavolá. Samozřejmě se o pravého úředníka banky nejedená!
Jak se v případě nechtěného kontaktování zachovat?
- Pamatujte, že bankovní instituce nikdy nic takového po klientovi nepožadují.
- Na podobné hovory nikdy nereagujte, nesdělujte žádné osobní údaje, celá čísla platebních karet, CVV kód ani přístupové údaje k online bankovnictví.
- Pravidelně si aktualizujte antivirové programy.
- Přihlašování do online bankovnictví nikdy neprovádějte na veřejně dostupných sítích, které nebývají zabezpečeny.
- V případě pochybností kontaktujte svou banku.
- Myslete na to, že podvodník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, SMS zprávu, nebo e-mailovou adresu.
- Nemažte případnou komunikaci a uchovejte ji pro potřeby policie.
- Pokud Vás výše uvedeným způsobem někdo kontaktoval, neváhejte vše oznámit Policii České republiky na tísňové lince 158.
Nejnovější aktuality:
- Zacíleno na nejzranitelnější účastníky [10. listopadu, 09:18]
- DO OPUŠTĚNÝCH OBJEKTŮ SE NEVYPLÁCÍ LÉZT [5. listopadu, 12:49]
- Řidička ujížděla hlídce, jela v protisměru a byla pod vlivem návykových látek. Ve vozidle byla i mladistvá [31. října, 12:50]
- Strážníci pomohli ženě se zraněnou nohou [22. října, 13:30]
- Podnapilí rodiče s dítětem v kočárku, dítě bylo předáno do péče babičky [22. října, 13:25]
- Falešný poplach na Hostibejku [22. října, 13:20]
- Muž s nožem se zabarikádoval v bytě, strážníci situaci vyřešili vyjednáváním [22. října, 13:12]
- Mobil za volant nepatří! [20. října, 10:08]
- Mezinárodní den seniorů [20. října, 10:01]
- Bez pásu ani metr! [20. října, 09:41]
- Evropský týden mobility [8. října, 14:44]
- Týden pro digitální Česko [8. října, 14:29]
- Zebra se za tebe nerozhlédne [24. září, 10:14]
- Dopravní akce na závěr letních prázdnin [24. září, 10:02]
- Žena je hledaná více jak rok [19. září, 08:51]

