Pomáháme seniorům, chráníme seniory – falešný bankovní úředník
MĚLNICKO - Současný trend, kdy se komunikace ve velké míře přesouvá do prostředí internetu, všem na jednu stranu usnadňuje život a umožňuje komunikaci s přáteli, na druhou stranu však nahrává podvodníkům. Ti používají různé praktiky, kterými se snaží důvěřivé jedince připravit o jejich úspory.
Jedním z aktuálních trendů těchto nezákonných praktik podvodníků je tak zvaný vishing.
Modus operandi jednoho z typických případů jednoduchý. Pachatel zatelefonuje na vytipované číslo v neobvyklou hodinu, často se tak stává v noci. Představí se jako pracovník banky, který zjistil napadení bankovního účtu. Falešní bankovní úředník následně tvrdí, že je velká hrozba ztráty finančních úspor a že je potřeba rychle jednat, aby tomu mohl zabránit.
Těmito slovy pochopitelně volané osoby vystraší a zároveň se je snaží přimět peníze z bankovního účtu převést na bankovní účet, který je dle jeho tvrzení bezpečný. Velmi často přitom argumentuje slovy, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření a zajištěné peníze budou po vyřešení situace navráceny zpět.
Dalším nebezpečným znakem popisovaných případů vishingu je, že podvodníci, vydávající se za bankovní úředníky, znají většinou ještě před prvotním zavoláním různé informace o volaných osobách a využívají také tak zvaný spoofing, při kterém dokáží velmi věrohodně napodobit telefonní čísla bank.
Aby nepojal volaný žádné podezření, následuje v blízké době navíc další telefonát, kdy se druhý podvodník vydává za policistu, který jednání „bankovního úředníka“ potvrzuje a nabádá k provedení transakce. Může však také nastat situace, že podvodník, vydávající se za policistu zavolá jako první a nabádá k uposlechnutí pokynů bankovního úředníka, který klientovi následně zavolá. Samozřejmě se o pravého úředníka banky nejedená!
Jak se v případě nechtěného kontaktování zachovat?
- Pamatujte, že bankovní instituce nikdy nic takového po klientovi nepožadují.
- Na podobné hovory nikdy nereagujte, nesdělujte žádné osobní údaje, celá čísla platebních karet, CVV kód ani přístupové údaje k online bankovnictví.
- Pravidelně si aktualizujte antivirové programy.
- Přihlašování do online bankovnictví nikdy neprovádějte na veřejně dostupných sítích, které nebývají zabezpečeny.
- V případě pochybností kontaktujte svou banku.
- Myslete na to, že podvodník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, SMS zprávu, nebo e-mailovou adresu.
- Nemažte případnou komunikaci a uchovejte ji pro potřeby policie.
- Pokud Vás výše uvedeným způsobem někdo kontaktoval, neváhejte vše oznámit Policii České republiky na tísňové lince 158.
Nejnovější aktuality:
- Strážníci zasahovali u železničního tunelu kvůli pohybu dětí v kolejišti [21. července, 08:11]
- Motocyklista havaroval na kruhovém objezdu – strážníci poskytli první pomoc [18. července, 12:49]
- Podezřelé chování osob s jízdními koly prověřila městská i státní policie [18. července, 12:32]
- Spolupráce složek při pátrání po pohřešovaném muži [18. července, 09:31]
- Ztracený senior se vrátil domů sám [17. července, 12:52]
- Z koupaliště vykázán muž kvůli nevhodnému chování [17. července, 12:43]
- Papoušek Žako zachráněn [14. července, 08:36]
- Nebezpečný nález? I děti vědí, kam volat. [10. července, 09:20]
- Prázdniny začínají [26. června, 14:07]
- Evropský den proti vloupání [25. června, 14:08]
- Strážníci pomohli seniorce po opakovaných pádech [20. června, 16:53]
- Strážníci zasahovali kvůli dětskému pláči a opilému otci [20. června, 16:40]
- Neuposlechl „Jménem zákona“ a utekl — rybaření bez úlovku [20. června, 16:20]
- Dveřmi do hrudníku – hádka o parkovací místo u nemocnice [20. června, 15:55]
- Dívka přišla o mobil, s návratem domů pomohla hlídka [20. června, 15:25]